Dziecko z wadami wrodzonymi, określanymi zespołem Downa, może urodzić się w każdej rodzinie, niezależnie od warunków kulturowych, ekonomicznych, socjalnych.
Brytyjski lekarz John Langdon Haydon Down był pionierem, który opisał zespół Downa, a francuski pediatra i genetyk Jerome Lejeune poinformował, że Zespół Downa jest wynikiem dodatkowego chromosomu określanego jako trisomia chromosomu 21. Wystąpienie dodatkowego chromosomu 21 dokonuje się w większości przypadków w komórkach rozrodczych rodziców lub we wczesnych stadiach rozwojowych dziecka.
Rozwój dziecka z Zespołem Downa jest złożony z uwagi na różnorodność form fenotypowych jak i warunki środowiskowe, które kształtują ten fenotyp zmieniający się wraz z wiekiem dziecka.
W przypadku dzieci z Zespołem Downa bardzo ważne jest szybkie wdrożenie wielospecjalistycznej opieki i terapii wspomagających rozwój ruchowy, intelektualny, społeczny, emocjonalny. Osoba poddana w/w leczeniu i terapii jest w stanie nauczyć się samoobsługi, odpowiednich zachowań społecznych, wykonywania rutynowych czynności, może podjąć pracę dostosowaną do jego możliwości i umiejętności. Wszystkie osoby z Zespołem Downa to ludzie z pewnymi ograniczeniami, ale poza tym tacy jak my. Ci ludzie też odczuwają różne emocje, mają marzenia, przeżywają niepowodzenia, chcą być kochani i akceptowani. Niestety w społeczeństwie nadal funkcjonują krzywdzące stereotypy i uprzedzenia wobec osób z zespołem Downa. Może ten brak akceptacji wynika z niewiedzy czy strachu przed kontaktem z osobą niepełnosprawną, dlatego ten dzień ma za zadanie uświadomić nam wszystkim istotę choroby, żeby zacząć traktować te osoby normalnie, ale ze zrozumieniem. Dzień i miesiąc nie został wybrany przypadkowo: odpowiada zestawowi chromosomów 21 i ich trisomii.
Bądźmy otwarci na różnorodność i szanujmy wszystkie osoby, tak zdrowe jak i z różnymi zaburzeniami, w tym z zespołem Downa. Okazujmy wsparcie, otaczajmy troską, promujmy prawa tych osób do radosnego, szczęśliwego życia, bo każdy pozytywny gest ma znaczenie.